Finns i: De flesta livsmedel innehåller magnesium. Det finns rikligt i vetekli, gröna grönsaker, nötter, spenat, fröer, sojabönor, kakao, räkor, banan, potatis och vetegroddar.

Behövs för: Magnesium är involverat i över 300 av kroppens olika funktioner, så det är bland det viktigaste mineralen att hålla i balans. Behövs främst för att stärka skelett, benstommen och tänderna. Det behövs även för hjärtat, musklernas och cellernas funktion. Behövs för bildandet av DNA. Är även bra för nervfunktionaliteten, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen. Magnesium behövs även för att bilda må-bra hormonet seratonin, vilket skapar

lugn och ro i kroppen.

En av magnesiumets viktigaste uppgift är att förhindra att kalcium lagras i cellerna istället för i leder, muskler och skelett.

Symptom på brist: Benskörhet, huvudvärk, sömnstörningar, utmattning, ont i kroppen och lederna, yrsel, minnes – och koncentrationssvårigheter, depression, stark kroppslukt, mycket svettningar,

Symptom på överskott: Lågt blodtryck, diarré, illamående, lätt till gråt, emotionellt känslig

Sjukdomar/besvär som är sammankopplade med obalans i magnesiumvärdet: Migrän, domningar, kramper, diabetes, högt blodtryck, adhd, autism, tarmsjukdommar (som ibs, crohns, ulcerös colit,) ätströrningar, fibromyalgi, njursten

Om magnesium: Magnesium är mycket viktig för kroppen och det är idag jättevanligt med magnesiumbrist mycket därför att jorden är urholkad på just magnesium, samt att vi äter alldeles för mycket raffinerad mat så att kroppen måste använda magnesium till att bryta ned sockret och tillsatserna snarare än att bygga upp och stärka kroppen.

Stor alkoholkonsumtion samt stress är två sätt som du kan förlora mineralen på. Magnesium är ett lugnande mineral och ju större brist desto vassare personlighet ex hyperaktivitet och oro är två vanliga tecken på brist.

Ex om en person har kort stubin och blir arg eller irriterad för minsta lilla så har denna person nästan alltid brist på magnesium. Personer med ex ADHD märker genast av om de har en tillräcklig magnesiumhalt då de blir mer koncentrerade och lugnare.

Gravida kvinnor har ofta ett behov av att tillföra extra magnesium då mycket av hennes magnesium går åt till att skapa barnet hon bär på. En gravid kvinna som har stor magnesiumbrist löper en större risk till att utveckla både havandeskapsförgiftning samt förlossningsdepression.

Mer info: http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Livsmedel med högt magnesiuminnehåll
Livsmedel med högt magnesiuminnehåll
Magnesium