Så här en bit in i Januari så är det många som börjar inse att det är ju svårt det här med att hålla sitt nyårslöfte om en bättre hälsa och att äta mindre godis.
Man börjar längta efter socker och det känns som att man konstant är sockersugen.
Det börjar bli svårt att hålla sig borta och varje timme innebär en ny fara för att falla dit.

TÄNK SÅ HÄR:
Det tar 6 veckor för kroppen att få till en ny vana. Så när du har lyckats hålla ut i 4 veckor till så är din nya vana att kanske helt avstå från socker.
Det tar 3 veckor tills det värsta suget är borta. Så i te långt kvar. Det är de tuffaste dagarna du har framför dig. Men JAG TROR på dig. Håll fokus, bestäm dig så går det.

När sockersuget faller på så kan du använda något av nedan tips.

 

  • Känn efter och analysera sötsuget när det kommer. Är du hungrig eller vill du bara ha något att göra? Sötsuget sitter nämligen i hjärnan. Försök att sysselsätta hjärnan istället via korsord el liknade. Eller försök att vänta 10 minuter för att se om det ger sig. Annars kanske det helt enkelt är mat du behöver. Sötsuget brukar gå över av sig själv genom att tänka på något helt annat ett tag.

 

  • Proteinmaxa! Studier visar att ett intag på minst 35g protein till frukost minskar sötsuget under dagen. Proteinet bryts ner långsamt i kroppen och bidrar till en jämn blodsockernivå. Detta håller sötsuget i balans.

 

  • Uteslut helt snabba kolhydrater. Satsa i stället på långsamma kolhydrater med mycket fibrer och låg GI.

 

  • Rör på dig! Bli av med gamla slaggprodukter och lura hjärnan så att den får annat att tänka på än socker.

 

  • Avsluta din måltid med grönsaker. Många blir sugna på något sött efter maten. Men lite grönsaker neutraliserar smaken och minskar sötsuget som oftast följer.

 

  • Drick ett stort glas vatten!

 

  • Citron och grapefrukt minskar sötsuget. Frukterna innehåller syra som sänker insulinnivåerna i kroppen och minskar suget. Så spetsa vattnet med grape eller citron.

 

  • Ät Lingon eller tranbär. Fungerar på samma sätt som citrusarna.

 

  • Borsta tänderna/ skölj munnen med munskölj eller ta ett starkt tuggummi. Den fräscha smaken gör att du kan tappa smaken för det söta.

 

  • Substitut. En bit riktigt mörk och bitter choklad med hög kakaohalt kan hjälpa.

LYCKA TILL

IMG_6833-0.PNG

10 Tips på hur du blir av med ditt sockersug
Tagged on: