Stenålderskosten eller Paleo-dieten som den även kallas syftar till att äta ren mat helt utan tillsatser och kemiska processer. Eller egentligen handlar det om ett förhållningssätt till mat och hälsa där man gör ett medvetet val till att äta den mat som människan är skapt för att äta, och i princip är det mat utan kemiska tillsatser.

 

Människan har i 2-3 miljoner år levt som samlare och jägare och ätit den mat som naturen bjöd på.

Mat som samlades var nötter, ägg, fröer, örter, frukt, grönsaker. Mat som jagades var kött, fisk, skaldjur, inälvor.

Det var först för 40 000 år sedan som människan blev den hen är idag.

Mat som undviks är mejeriprodukter, socker, salt, processade oljor, processad mat och alkohol.

Människans Evolution

För att förklara det här lite tydligare så ska jag ställa upp det så här:

 

Säg att vi gör om människans tid på jorden till ett år dvs 365 dagar. Tänk sedan att hen har levt som samlare och jägare i 364 dagar. Den sista dagen så uppfanns jordbruket, och först den sista kvarten innan midnatt på dag 365 så kom den industriella revolutionen. Dvs den mat vi äter idag (bröd, pasta, godis, snacks, snabbmat, tillsatser, processad mat m.m)

 

Om vi har denna uppställning att utgå ifrån så blir det destå lättare att förstå att det är helt naturligt för oss människor att äta en Paleotisk kost. Människan är helt enkelt skapt för ett liv som jägare och samlare och äta den mat som naturen bjuder på. Naturlig ren mat.

 

Under 2-3 miljoner år (364 dagar enligt vår uppställning ovan) så levde människan som samlare och jägare och åt den mat som fanns färdig i naturen. Människan jagade djur och fisk och åt upp dem. Människan åt allt som gick att äta ute i naturen som ägg, rötter, nötter, frukt och bär. Denna mat var näringsrik och full av vitaminer och mineraler. Människan fick i sig mycket protein och mycket fett och betydligt mindre av kolhydrater.

Det är denna typ av mat som vi är skapta för att äta. Det är denna mat som vi levt av under dessa 364 dagar enligt vår uppställning ovan.

 

Det är först under årets sista dag, för 10 000 år sedan, som människan uppfann jordbruket. Det var då som våra matvanor började att ändras drastiskt. Vi började att äta mer av spannmål, mejeriprodukter, bröd, pasta, ris och potatis, mat som innehåller mycket stärkelse (billig mat att producera som håller länge)

 

Den sista kvarten på dessa 365 dagar det är här först som industriualiseringen av maten kom, och transfetter och mat med oerhört lång hållbarhet började att produceras (processad mat, snabbmat, pommes frites, chips, godis, kakor m.m)

Så vad tror du själv? Vilken mat är människan ämmad till att äta? Om du tror på Paleo kost så följ mitt 12 veckors Paleo kostprogram och bilda din egen uppfattning kring hur den påverkar din kropp.

Mat som finns i JA listan och som du kan äta så mycket du vill av:

– Kött (all slags kött men helst gräsbetande, och Krav märkt)

– Fisk (helst viltfångad)

– Ägg (I bästa fall ägg från en närliggande hönsgård, sekundärt KRAV märkta ägg)

– Bär (färska bär såklart, men djupfrysta funkar i nödfall lika bra)

 

Mat som finns på JA listan men som man bör äta lite mindre av alt mer sälllan:

– Nötter

– Potatis, sötpotatis och banan (funkar utmärkt att inta direkt efter träning)

– Hälsosamma fetter från animaliska källor

– Kokos i alla dess former

– Naturliga oljor som olivolja, nötolja m.m

 

Mat som finns på NEJ listan och som helst bör undvikas:

– Processade produkter (mat med mer än 2 tillsatsämnen)

– Spannmål som vetemjöl (bröd och pasta), vete, ris

– Mejeriprodukter som mjölk, grädde, ost och smör (Om inte helt naturligt direkt från djuret, annars så är det stora kemiska processer som renar mjölken)

– Socker likväl som honung, lönnsirap och rent vitt socker.

– Sötningsmedel (Det gör dig bara ännu mer sockersugen och du kommer att falla dit för sockersuget, uteslut istället allt som har med socker och sött att göra.)

Rätt vs Fel Paleodieten

Varför Paleo?

Syftet är att du skall lära dig att äta bra naturlig mat som din kropp mår bra av. Du äter så att du blir mätt och belåten av rätt sorts mat, dvs du kommer inte att räkna kalorier. I och med att du tar bort en massa onödig mat och istället lär din kropp att äta den mat som den behöver så kommer du att gå ner i vikt och samtidigt vara mätt och belåten.

Programmet bygger på 3 mål mat om dagen, men alla har olika behov och jag vill att du äter för att bli mätt. Så om du blir hungrig emellan målen så ät frukt, nötter, grönsaker, ägg, skinka, kyckling, smoothie, ta en juice el liknande. Ät dig inte mätt på mellanmålet utan ät det för att stilla hungern och få upp energin igen.

En annan sak som jag har tänkt på när jag har skapat det här kostprogram,met är att du lagar mat till middag och äter samma sorts mat till lunch (oftast) detta frö att du ska få mer tid över och att du skall enkelt kunna planera in så att du äter bra naturlig mat utan att falla för snabbmatsställen på luncherna.

 

Fördelar med Paleo:

-Du äter bra mat för kroppen

-Du äter näringsriklig mat

-Du äter bra mat för naturen

-Du äter mat som förspråkar bra djurhållning utan antibiotika och trånga burar

-Du äter så mycket ekologiskt och närodlat som möjligt

-Du kommer att upptäcka nya smaker, smaker som kommer ifrån maten

-Du kommer att få bättre smak-och luktsinne

-Du kommer att få mer energi

-Du kommer att få bättre sömn

-Du kommer att må bättre

-Du kommer få minskat sockersug

-Du kommer att ha jämnare blodsocker och såleds jämnare energinivå under dagen (du slipper toppar och dalar av energi)

-Du kommer att få en bättre återhämtning

-Om du har vissa sjukdommar så kan du få betydligt mindre symtom. Sjukdommar som hudproblem, magproblem och autoimmuna sjukdommar.

-Lägre kroppsfett

-Du kommer att vara mätt och belåten

 

Riktlinjer att gå efter när du äter:

-Ät 3 rikliga mål om dagen (Frukost, lunch och middag)

-Fyll på med små mellanmål om du behöver (mellanmål som ex frukt el nötter)

-Om du tänker en portionsstorlek så tänk att du äter proteiner (kött, fisk, ägg, skaldjur) i samma storlek som ytan på din handflata. (Eller ibland som 1 och en halv handflata inte mer) Fyll ut med grönsker och fett så att du blir ordentligt mätt.

-Undvik alkohol helt och hållet under dessa 12 veckor. Detta för att verkligen rensa ur kroppen så att du får din välförtjänta energi.

-Aldrig aldrig äta socker under denna period.

-Drick ordentligt med vatten, minst 2 liter per dag, 3 liter de dagar som du tränar.

-Titta ordentligt på näringsinnehållet på dina produkter som du handlar. Undvik de produkter som har mer än 2 st tillsatsämnen.

-Köp helst kött från gräsbetande djur.

-Prioritera närodlat och välj produkter efter säsong.

-Krav märkt är ett bra riktmärke att gå efter.

-Ekologiskt betyder inte att det alltid är bra.

-Prata med charkdisken i din lokala affär fråga dem efter naturliga råvaror och om gräsbetande kött

Paleo pyramiden

 

Jag har satt samman ett 12 veckors Paleo kostprogram och det finns att köpa här

VÄLKOMMEN att ta del av det, och det är en bra start på ett enklare och sundare liv 🙂

Stenålderskost – Paleo dieten