TRÄNINGSEVENT – CHARITY EVENT

Lördag 1 april kl 10 – BOKA IN DET I KALENDERN redan nu!

Då har jag ett träningsevent i VASAPARKEN. En träningstimme med mig som Coach. Ingen anmälan behövs, men det är välkommet med en mail där du berättar att du kommer samt hur många av dina vänner som kommer med så att vi kan förbereda och planera in träningen lite efter antalet personer.

En timmes träning med STRONGLIVING FITNESS  där vi jobbar på en stark och hållbar kropp blandat med en massa skratt och glädje.

Ett träningspass som kommer att innebära fullt ös under hela timmen. Det kostar 199kr att delta och alla pengar går oavkortat till välgörande ändamål (återkommer inom kort med vilken organisation) 

En win win situation där du vinner en starkare kropp och samtidigt skänker du 199kr till välgörande ändamål. Inget att tveka på, boka in dig, bjud med din kompis, kollega, partner, barn eller varför inte alla 🙂

Anmäl gärna att du kommer via denna länk och klicka i KOMMER

VARMT VÄLKOMNA!

Skicka ett mail till mille@strongliving.se för att bli påmind om alla detaljer när det närmar sig!

Järn

Finns i: blodmat, lever, chiafrön, kött, fullkornsprodukter, gröna blad, pumpafrön, nötter, solrosfrön, vetegroddar, torrjäst, bönor

Behövs för: Främst för att ge syre till blodet och sedan transportera ut syre till resten av kroppen. Skapa energi, är delaktig i att omvandla mat till energi, hjälper till att avgifta kroppen på gifter,

Symptom på brist: trötthet, orkeslös, depression, håravfall, hypotyreos, känslan av tunga armar och tunga ben, huvudvärk, sköra naglar med åsar som går längs med nageln, hjärtklappning, sömnrubbningar, frusen, minskad ämnesomsättning, blek hy, andfåddhet, yrsel och svimningar

Symptom på överskott: Matsmältningsbesvär, förstoppning, illamående.

Sjukdomar/besvär som är sammankopplade med obalans i järnvärdet: Parkinsons och neurologiska sjukdomar, ALS, Anemi (blodbrist), Hypotyreos,

Om järn: Kroppen kan själv inte producera järn utan vi behöver få i oss det via maten. Järnbrist är vår vanligaste mineralbrist och WHO har rankat järnbrist som ett av världens stora näringsbristproblem. I sverige lider ca en tredjedel av kvinnorna i fertil ålder av järnbrist utan att veta om det. De som är i riskzonen är: tonårstjejer, gravida, hårt idrottande kvinnor.

Jämfört med många andra näringsämnen är kroppens upptag av järn lågt, dvs för att kroppen skall kunna ta upp järn så behövs ofta antagonister av vitaminer eller andra mineraler. C vitamin och fibrer hjälper till att ta upp järnet medans ex alkohol och koffein försämrar kroppens förmåga att ta upp järnet. För att kroppen ska kunna få tillräckligt med syre behövs röda blodkroppar som innehåller hemoglobin. Hemoglobinet binder och transporterar syre i vår kropp.

Om vi inte får tillräckligt med järn så bildas det inte tillräcklig mängd  med röda blodkroppar och det i sin tur leder till sämre syressättning av kroppen. Vid dålig syressättning så skadas/försämras ett flertal viktiga funktioner i kroppen.

Järn utgör också en viktig del av cellernas energiproducerande system, bland annat i mitokondrierna (inne i cellerna där energi skapas)

Vid stor järnbrist så kan man få en sjukdom som heter Picasyndromet. Vid picasyndrom så får man ett akut sug efter lera, tvättmedel, papper eller ett stort begär efter att tugga på is. De flesta av oss har kanske hört historier om gravida kvinnor som äter papper, lera eller andra konstiga saker och detta har absolut att göra med en akut järnbrist.

Livsmedel som har högt innehåll av järn
Livsmedel som har högt innehåll av järn

Magnesium

Finns i: De flesta livsmedel innehåller magnesium. Det finns rikligt i vetekli, gröna grönsaker, nötter, spenat, fröer, sojabönor, kakao, räkor, banan, potatis och vetegroddar.

Behövs för: Magnesium är involverat i över 300 av kroppens olika funktioner, så det är bland det viktigaste mineralen att hålla i balans. Behövs främst för att stärka skelett, benstommen och tänderna. Det behövs även för hjärtat, musklernas och cellernas funktion. Behövs för bildandet av DNA. Är även bra för nervfunktionaliteten, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen. Magnesium behövs även för att bilda må-bra hormonet seratonin, vilket skapar

lugn och ro i kroppen.

En av magnesiumets viktigaste uppgift är att förhindra att kalcium lagras i cellerna istället för i leder, muskler och skelett.

Symptom på brist: Benskörhet, huvudvärk, sömnstörningar, utmattning, ont i kroppen och lederna, yrsel, minnes – och koncentrationssvårigheter, depression, stark kroppslukt, mycket svettningar,

Symptom på överskott: Lågt blodtryck, diarré, illamående, lätt till gråt, emotionellt känslig

Sjukdomar/besvär som är sammankopplade med obalans i magnesiumvärdet: Migrän, domningar, kramper, diabetes, högt blodtryck, adhd, autism, tarmsjukdommar (som ibs, crohns, ulcerös colit,) ätströrningar, fibromyalgi, njursten

Om magnesium: Magnesium är mycket viktig för kroppen och det är idag jättevanligt med magnesiumbrist mycket därför att jorden är urholkad på just magnesium, samt att vi äter alldeles för mycket raffinerad mat så att kroppen måste använda magnesium till att bryta ned sockret och tillsatserna snarare än att bygga upp och stärka kroppen.

Stor alkoholkonsumtion samt stress är två sätt som du kan förlora mineralen på. Magnesium är ett lugnande mineral och ju större brist desto vassare personlighet ex hyperaktivitet och oro är två vanliga tecken på brist.

Ex om en person har kort stubin och blir arg eller irriterad för minsta lilla så har denna person nästan alltid brist på magnesium. Personer med ex ADHD märker genast av om de har en tillräcklig magnesiumhalt då de blir mer koncentrerade och lugnare.

Gravida kvinnor har ofta ett behov av att tillföra extra magnesium då mycket av hennes magnesium går åt till att skapa barnet hon bär på. En gravid kvinna som har stor magnesiumbrist löper en större risk till att utveckla både havandeskapsförgiftning samt förlossningsdepression.

Mer info: http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Livsmedel med högt magnesiuminnehåll
Livsmedel med högt magnesiuminnehåll